Lars screenande

Mina senaste 14 dagar har varit nätter av beskiktning, belysning och tryckande.

selfietryckning

Hälla på färg, sprida den över ytan, tvinga den igenom silkesduken och ta bort ramen för att se resultatet. Låter lätt men är inte alltid lika lätt. Men den här bilden kom ut fint:

Ett stort tack till Julia som tog den bild jag utgått ifrån – den är visserligen hårdbearbetad men utan förlagan hade jag inte kommit på just denna idé!

En bild som – likt de andra jag jobbar med nu – visar hur avancerat vår kognition arbetar när vi identifierar innehållet i ett synintryck. Det behövs så lite ledtrådar för att vi ska se volymer, identifiera ett ansikte, skilja ut förgrund från bakgrund o.s.v

men jag har tryckt fler bilder de senaste 14 dagarna, som t.ex. denna:

här i två steg av processen – enbart svart tryck och så som jag tänkt slutresultatet, med en blå ton på en del av bilden. En bild som blir en hyllning såväl till Vasarely som faktiskt till Zurbaran (och även Sanchez Cotán). Inte bara pop och op-konst utan även släkt med några av Caravaggios efterföljare. Renodling enligt flera modeller samtidigt.

Sedan har jag kämpat med att få rätt på en blå färg – en något ljusare nyans än i dessa båda försök:

Det ska dessutom ytterligare en färg till innan bilden är klar, men det får ni se på utställningen!

 

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

